Castlevania: Dawn of Sorrow (Japanissa nimellä Akumajō Dracula: Sōgetsu no Jūjika) on Konamin kehittämä videopeli, ja osa Castlevania-pelisarjaa. Peli julkaistiin vuonna 2005 ja se on julkaisujärjestyksessä ensimmäinen kolmesta Nintendo DS:n Castlevania-pelistä. Dawn of Sorrow on suora jatko osa aiemmin Game Boy Advancelle julkaistulle pelille Castlevania: Aria of Sorrow.
Pelaaminen
Dawn of Sorrow on kaksiulotteinen toimintaseikkailu kuten edeltäjänsäkin. Peruspelattavuus on samantapainen kuin Aria of Sorrowissa: pelaajan hahmo Soma taistelee tiensä linnan lävitse kohdaten monenlaisia hirviöitä ja vihollisia. Soman kokemustaso nousee taisteluiden myötä ja Soma voi löytää tai ostaa parempia aseita ja muita esineitä käyttöönsä.
Aria of Sorrow -pelissä esitelty sielusysteemi palaa suurilta osin samanlaisena. Aina kun Soma voittaa hirviön, Somalla on mahdollisuus saada tapetun vihollisen sielu haltuunsa ja sen ansiosta käyttää hirviöiden voimia. Sielut on jaettu kolmeen luokkaan joista voi olla jokaisesta vain yksi kerrallaan käytössä. Suurin osa sieluista ei ole pakollisia pelin etenemiselle, mutta jotkut kyvyt (kuten tuplahyppy) ovat välttämättömiä että pelaaja voi päästä alueille joihin ei muuten pääsisi.
Uusiin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa mahdollisuus käyttää Nintendo DS:n kahta ruutua siten että itse pelinäkymä on toisessa ja kartta toisessa ruudussa. Lisäksi peli hyödyntää kosketusnäyttöä, sillä aina pomotaisteluiden lopuksi pelaajan tulee piirtää ruudulle tietty kuvio jotta pomovastus tuhoutuu. Mikäli pelaaja epäonnistuu piirtämisessä, pomo saa osan energiastaan takaisin ja pelaajan on yritettävä uudestaan.