Häikäisevä pelikokemus legendaariselta pelisuunnittelijalta (Dave Jones; Grand Theft Auto ja Lemmings) puskee toiminta-ajopelit uuteen sukupolveen – tässä on ensimmäinen todella kolmiulotteinen pelikenttä. Pelaajat jakavat oikeutta keinoilla millä hyvänsä rikosten saastuttamassa kaupungissa, joka on suunniteltu niin, että sitä voi tutkia pituus-, syvyys- ja korkeussuunnassa. Kun tähän yhdistetään tässä pelityypissä ennennäkemätön yhteistyöpeli ja interaktiivinen maailma, jossa lähes mikä tahansa käy aseesta, pelaajat voivat luoda räjähdysalttiita toimintacocktaileja siivotessaan katuja.
Xbox 360:n tehoja hyödyntävä Crackdown asettaa pelaajat oikeuden asialle rikoksia pullollaan olevassa massiivisessa metropolissa, jossa pienintäkään yksityiskohtaa ei ole jätetty huomiotta. Pelin ainutlaatuinen ulkoasu hyödyntää pitkälle tyyliteltyä piirtotekniikkaa, joka muuttaa pelin eläväksi sarjakuvaksi.
Yhteistyö-pelitila – tuplaa tuhon määrä: Real Time Worlds keskittyi ensimmäisestä ideasta lopulliseen muotoon saakka dynaamiseen ja mukaansatempaavaan yhteistyöpeliin, jossa on tuplasti enemmän tuhoa, toimintaa ja kiihkoa.
Kolmiulotteinen vapaamuotoinen pelimalli: Koskaan aiemmin ei kukaan ole luonut peliin urbaania leikkikenttää, jossa pelaajia rohkaistaan tutkimaan ja hyödyntämään kaupungin koko pituutta, leveyttä ja korkeutta. Pelaajat sotivat syndikaatteja vastaan osallistumalla kiihkeisiin takaa-ajoihin niin jalan kuin autoillakin ja käyttävät hyväkseen kaikkia mahdollisia reittejä ympäristössä – kaikkea mahdollista pitkin, sen ympäri ja sen yli, ali tai läpi. Vapaudesta ja vaihtoehdoista on runsaudenpula, kun pelaaja voi itse päättää, miten suorittaa epälineaariset tehtävät lukemattomilla villeillä ja luovilla tavoilla.