Kalewala: Tale of Sampo on peli, jossa liikutaan vastustajalta piilossa. Tämä antaa mahdollisuuden kiusantekoon ja monimutkaisiin harhautuksiin, josta pelimekaniikka tunnetaan.
Pelaajan/joukkueen tavoitteena on kuljettaa legendaarinen esine, Sampo, yhdestä kolmesta Pohjalan alueista yhteen kolmesta Väinälän alueeseen meren rannalla. Yksi johtajista pitää Sampoa ja voi antaa Sammon eteenpäin pelin aikana häiritäkseen vastustajaa ja auttaakseen muita palaamaan kotiin sammon
Toisen pelaajan / joukkueen tarkoitus on estää vastustajia saavuttamasta tavoitettaan asettamalla ansoja ja hyökkäämällä omien sankareidensa kanssa.
Jokaisella sankarilla on oma erityinen kyky ja he ovat varustettu tehokkailla esineillä, joiden hallitseminen on avain voiton varmistamiseen. Pohjolan puolella, jonka tehtävänä on tuhota Sampo, aloitetaan peli asettamalla ansoja. Kun Väinölä pelin aikana osuu ansaan, sankari, joka laukaisi ansan, voi tapahtua tuhoisa vaikutus.
Taistelut Kalewala: Tale of Sampo pelissä ratkaistaan käyttämällä ”kivi, paperi, sakset” -mallia, vaikkakin muunnettuna korteilla, jotka mahdollistavat paljon syvemmät strategiset kohtaamiset. Kun Sampoa kantava johtaja voitetaan, Sampo murtuu paloiksi ja joudutaan tuhoamaan uudelleen, jotta Pohjola voittaa!
Pelissä on myös erilaisia skenaarioita, joiden avulla pelaajat saavat uusia johtajia ja resursseja, ja Tuonela, ”kuolleiden maa”, on paikka pöydällä, josta pelaajat yrittävät palauttaa käytettyjä kortteja. Myöhemmillä pelikerroilla peliin lisätään uusia skenaarioita. Näin peliin saadaan aina uutta, joka tekee myös tulevista pelikerroista mielenkiintoisia!
Innovatiiviset tarinakortit tekevät peliin jatkuvuutta. Jokainen pelikopio alkaa 7 tarinakortilla, jotka ovat saatavilla jokaisessa pelisessiossasi alusta alkaen. Jokaisen pelikerran jälkeen yksi uusi tarinakortti lisätään ja sekoitetaan käytettävissä olevien tarinakorttien mukaan. Tämän määrää se, kumpi joukkue voitti pelin. Nämä ovat kuten videopeleissä esiintyviä saavutuksia.
Kuten kaikissa Kalewala: Tale of Sampo pelin tarinakortteissa, korttien vaikutukset (yksi kummallekin joukkueelle) seuraavat tarkasti Kalevalan aikakauden tapahtumia. Kuten ansakortitkin, kortin takaosa koostuu kokonaan Kalevalan runoista. Pelissä on 50 runoa, ja Sammon sieppaaminen on vain yksi näistä. Tarinakortit ovat täydellinen tapa esitellä Kalevalaa pelaajille erittäin kiehtovilla runoilla.
Kalewala: Tale of Sampon pelaajat haluavat takuulla pelata peliä aina uudelleen! Tällä hetkellä pelissä on lähes 30 tarinaa. Kun aloitat seitsemällä tarinalla, jäljellä olevien tarinoiden saaminen vie yli 20 pelikertaa! Pelin mukana tulee vihko, jolla voit seurata pelaamiasi pelikertoja ja joukkueita, ja siinä neuvotaan, kuinka löytää oikea peliin lisättävä tarina. Kokonaisuutena Kalewala: Tale of Sampo ei ole ”vain” tarina Sammosta. Pääset matkalle muinaiseen Koillis-Euroopan suulliseen perinteeseen, joka on Kalevalan ydin, aivan kuten Elias Lönnrot teki matkoillaan Karjalan alueelle kootakseen mytologisia tarinoita, joka on nykyisin Suomen kansalliseepos!