Nintendo aloitti GameCuben kehittämisen vuonna 1998 solmittuaan kumppanuuden ArtX:n kanssa grafiikkasuoritinyksikön suunnittelusta. Konsoli julkistettiin virallisesti koodinimellä ”Dolphin” seuraavana vuonna, ja se julkaistiin vuonna 2001 nimellä GameCube. Se perustuu PowerPC:hen.
Se on Nintendon ensimmäinen konsoli, joka käyttää omia optisia levyjä ROM-kasettien sijaan, ja sitä täydentävät kirjoitettavat muistikortit pelien tallennusta varten.
Toisin kuin kilpailijansa, se keskittyy yksinomaan pelaamiseen eikä toista massamediaa, kuten DVD- tai CD-levyjä.
Konsoli tukee rajoitettua online-pelaamista muutamissa peleissä GameCube-laajakaistan tai modeemisovittimen kautta, ja sen voi liittää Game Boy Advanceen linkkikaapelilla, jolloin pääsee käsikonsolia käyttämään toisena näyttönä ja ohjaimena, jolloin pääsee käsiksi pelin sisäisiin ominaisuuksiin.





